Kort om Claes Philipson som innovatör, entreprenör, krögare och designer;
allt började med ett matlagningsintresse som väcktes år 1973 av inspirerade lärare på Åre Turistskola. Nästa självklara anhalt blev därför Frankrike, gastronomins säte. Paris blev kontrasten till uppväxten i jordbruksmiljö med djurskötsel, jordbruk och jakt utanför Linköping mot kulturhistoria, hänförd arkitetktur och vid den tidpunkten “Nouvelle Cuisine” av Michel Guérard, Alan Senderens, bröderna Troisgros, Alain Chapel, Roger Vergé m.fl. som förändrade statusen, kockar till rockstjärnor.
Med tur och envishet som servitör, kock och patissier på Restaurant La Copenhague på Champs-Elysées och sedan på världsberömda La Tour d´Argent (etb.1582), känd för sina numrerade ankor var praktikutbildningen klar för att återvända hem till Sverige, Stockholm.
Efter tre fantastiska yrkesår i Paris blev det naturligt att förkovra sig i Kristinebergs ettåriga administrativa utbildning som ledde till ekonomistudier på Stockholms Universitet.
En tillfällighet dök upp år 1978, ett koncept som köksmästare med Pinkie´s, på Karlaplan. Inredningen gick i rosa och köket “nouvelle cuisine”. Restaurangen blev en succé som bekräftade hur viktig symbiosen mellan inredning och meny är för en restaurants atmosfär och i förlängningen dess framgång.
Inspirerad av framgången blev NK Inredning/Electrolux Storkök inkörsporten för lärdomen om miljö och helhet på en restaurang som resulterade i startandet av Kroginredarna AB tillsammans med 3 kollegor.
Kroginredarna AB blev kända som först i Sverige som konceptskapare som projekterade och byggde helhetskoncept under 80-talet bl.a. Söderhallen (pastakoncept), Bistro Wasahof, Bistro Jarl och Café Opera 1988. Flera koncept hanns också med på landsbygden.
Bistro Jarl låg på Birger Jarlsgatan i lokalen där Chanel nyligen flyttat in. Kroginredarnas beställare fick inte bistron att fungera år 1991, det var lågkonjuktur och vem var inte mer lämpad att försöka vända den typiska franska bistron än en person som var utbildad i Frankrike. Ett halvår senare lyckades konststycket att bli den lönsammast per kvadratmeter av samtliga Stockholms restauranter. Framgången som konsult och krögare födde nästa projekt, Sophie´s Bar på Biblioteksgatan. Konceptet höll, inspirerat från kolonialtiden i Kenya och restauranten fylldes såväl lunchtid som kvällstid; en succé från och med öppningsdagen.
Nästa utmaning blev Restaurant Riche och Teatergrillen som delägare, krögare och konceptuellt ansvarig. Ett stort projekt (2000kvm) med målet att förändra branschen som inleddes med en omfattande ombyggnad och renovering.
Över åren har Claes Philipson uppskattats för att kunna kombinera en lyckad matsedel med funktionell logistik, men även för att finna framgångsrika inredningskoncept med hög kvalitet och internationell känsla.
Sammanfattningsvis har Claes sjösatt flera av Stockholms mest firade restaurang och café koncept i Pinkie´s, Bistro Jarl, Amazon, Casablanca (Heron City) Cuckoo (Artillerigatan), Sophie´s Bar, Riche, Tartine (Sickla), Gourmand (Nacka Forum), Andy´s Lekland (Bromma) m.fl. Dessa krogar har alla varit betydande för utvecklingen av restaurangbranschen och i positiva ordalag uppmärksammats i media.
Koncepten är sprunget ur en filosofi grundat på ett innovativt, väl övervägt förhållningssätt vid varje nytt projekt. Den kommer också ur största möjliga respekt för en kunds drömmar och visioner. Att projektet anpassas till den givna miljöns unika karaktär är självklart. Lika självklart är det att anpassa konceptet till gästernas behov och förväntan. Denna filosofi har blivit en vinnande kombination som översatts till projekt inom restaurang, köpcentra men även aktivitetsparker och lekland. Claes Philipson har även med denna filosofi i botten hjälpt ett antal goda vänner att skapa sitt drömboende.
Claes Philipson Production AB, tillhandahåller förutom konceptutveckling och menyval; tjänsterna arkitektur, projektledning, leverans av köks-, möbel- och belysningsdesign. De senaste åren har Claes också fungerat som visionär och rådgivare till ett antal kommersiella fastighetsägare och köpcentrum som ständigt behöver utveckla och uppdatera sin konkurrenskraft.